شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی
علی رضا آیت اللهی alireza ayatollahi

متولد 1324 . مقیم تهران ( Tehran ) از 1344
دارای تحصیلات ادبیات در ایران ، زبان و ادبیات و فرهنگ و تمدن در اکس آن پرووانس فرانسه ، علوم اجتماعی در ایران ، معماری در ایتالیا ، شهرسازی در اسپانیا ، و مدیریت دولتی ، و دوره های دکتری آمایش سرزمین ، مردم شناسی - جامعه شناسی و اقتصاد در دانشگاه اکس - مارسی . فعالیت سردبیری ماهنامه علمی - هنری ، سرویراستاری ادبی ، فنی و علمی در متون اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی . سردبیری ماهنامه مجلس . آموزش آئین نگارش به مدیران کشور ، آموزش ادبیات فارسی در دانشگاه ( عضو هیئت علمی سابق دانشگاهها ) . دارای بیش از دویست تالیف و تصنیف ( استاد سابق پژوهش ) . هم اکنون : پژوهشگر آزاد ؛ که از جمله در این سایت اگر چه مورٌخ نما است در واقع بیشتر به تاریخ شفاهی در حوزه آنتروپولوژی و اتنولوژی می پردازد و انتظار یاری از تمام نیکو صفتان . با تمنٌای نظردهی از صاحبنظران .
جمعه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۳۳ ب.ظ

پایان دردبار امیر اصلانخان قرخلو افشار

 

پایان دردبار امیر اصلانخان قرخلو افشار


پس از قتل نادر شاه لشگریان افغان و ازبک که بیش از همه به نادر متکی بودند به قندهار فرار کردند . علیقلی خان برادر زاده ی محبوب نادر که حاکم هرات بود به مشهد و کلات رفته تمام شاهزادگان نادری را بکشت تا بلامنازع بنام عادلشاه به سلطنت بنشیند ؛ و برادر خود ابراهیم خان را سردار عراق و مامور اصفهان نمود . ابراهیم خان که می دانست اصلان خان به عنوان یکی از بزرگترین نزدیکان شایسته ی نادر شاه پس از قتل عام فرزندان نادر و بزرگانی دیگر ، ترس از جان خود دارد از این بیم استفاده کرده به وی پیشنهد اتحاد و همدستی داد و به برکت همراهی و رشادت امیر اصلان خان با بخشی از لشگریان افغان و ازبک که در اختیارش بودند کرمانشاه و تجهیزات و توپخانه نادری مستقر در غرب را متصرف شد و امیر اصلان خان راه محل حکومت خود ، تبریز ، را در پیش رفت ؛ غافل از آنکه ابراهیم خان ( که سال بعد از آن بنام ابراهیم شاه در همان تبریز به تخت سلطنت نشست ) خود سودای سلطنت بر سر دارد و در این راه شاید شخص امیر اصلانخان را نیز رقیب و از موانع اصلی خود میشمارد . پس ، ابراهیم خان که بعد از آن فتح مشترک عظیم وانمود کرده بود به همدان می رود ناگهان از مسیر همدان باز گشته از پشت به لشگر امیر اصلانخان ، و ساروخان که وی نیز در معیت برادر بوده است ، حمله برده بنا به مکر و حیله آن دو را به دام انداخته و ، در 1160 هجری قمری ، ناجوانمردانه به قتل می رساند .

ابراهیمخان یا ابراهیمشاهِ  لئیم ، طمٌاع ، ظالم ، سفٌاک ، فریبکار و مکٌار که در ذی حجه 1161 هجری قمری در تبریز به سلطنت نشسته است ، طبیعتا" مورد تنفر مردم بوده است و همین که به سوی قم و کاشان لشکر کشیده است نشان از تزلزل کامل وی می دهد که در ناحیه ی کاشان مورد شورش همراهان خود قرار گرفته نهایتا" کشته شده است .

اینکه ابراهیم شاه گروهی از مغلوبان خود را اسیر داشته و همه جا با خود میبرده است به این گمان می رساند که خانواده امیر اصلانخان و کودکی از وی ، که فرزندش عبدالملک باشد ، نیز در همراهی وی بوده اند ؛ و از موقعیت مناسب شورش در کاشان استفاده کرده به عقدای یزد گریخته و در آنجا متوطن شده اند .

فرض کودکی یا نوجوانی عبد الملک در آن زمان از آنجا تقویت می شود که تقریبا" تمام سرداران بزرگِ خویش نادر شاه جوان بوده اند ، رضا قلی میرزا فرزند ارشد نادر زمان مرگ بیش از 29 سال نداشته است ؛ و نصرالله میرزا با آنهمه سابقه ی سرداری سپاه و حکومت ایالات مختلف فقط 23 سال داشته است . بنابراین قاعدتا" امیر اصلان خان نیز در زمان مرگ جوان بوده است و عبدالملک ، فرزندش ، در زمان فرار به عقدا ، لابد با گروهی از ملازمان ، و سکونت در آنجا ، آنچنان سنٌ و سالی نداشته است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۷
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی