شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی
علی رضا آیت اللهی alireza ayatollahi

متولد 1324 . مقیم تهران ( Tehran ) از 1344
دارای تحصیلات ادبیات در ایران ، زبان و ادبیات و فرهنگ و تمدن در اکس آن پرووانس فرانسه ، علوم اجتماعی در ایران ، معماری در ایتالیا ، شهرسازی در اسپانیا ، و مدیریت دولتی ، و دوره های دکتری آمایش سرزمین ، مردم شناسی - جامعه شناسی و اقتصاد در دانشگاه اکس - مارسی . فعالیت سردبیری ماهنامه علمی - هنری ، سرویراستاری ادبی ، فنی و علمی در متون اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی . سردبیری ماهنامه مجلس . آموزش آئین نگارش به مدیران کشور ، آموزش ادبیات فارسی در دانشگاه ( عضو هیئت علمی سابق دانشگاهها ) . دارای بیش از دویست تالیف و تصنیف ( استاد سابق پژوهش ) . هم اکنون : پژوهشگر آزاد ؛ که از جمله در این سایت اگر چه مورٌخ نما است در واقع بیشتر به تاریخ شفاهی در حوزه آنتروپولوژی و اتنولوژی می پردازد و انتظار یاری از تمام نیکو صفتان . با تمنٌای نظردهی از صاحبنظران .

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

آیت اللهی ها از احفاد رضا قلی فرزند نادرشاه افشار ؟


بنا به مطالعاتی اتنولوژیکی که خود به شواهد و قرائن ، تاریخ شفاهی و بنابر این برخی از حدس و گمان ها یا فرضیه ها استوارند ، نقل قولی وجود داشته است که اصلان خان ، جدٌ دودمان آیت اللهی یزدی ، نه همان پسر عمٌه نادرشاه افشار ، بلکه فرزند رضا قلی میرزا و نوه ی نادر شاه ، امٌا از یکی از همسران مخفی وی (1) بوده است ، که پس از مغضوب شدن رضا قلی یا پس از شهادتش ، از خراسان به سوی جنوب فراری شده به صورتی گمنام (2) برخی در میانه های راه چون عقدا و آخرین گروه در محلٌی در حوزه سپیدان ( اردکان فارس ) اقامت گزیده اند .

به اعتقادما در صورت صحٌت چنین واقعه ای ، که بعید به نظر می رسد ، این محل می تواند همان روستای قرخلو باشد (3) .

(1) . می دانیم که حتی محمد رضا پهلوی و پدرش رضا پهلوی نیز همسرانی مخفی داشته فرزندانی از خود به جای نهاده اند که قادر به مخفی سازیشان برای همیشه نشده اند . این همسران نزد شاهزادگان در اکثر قریب به اتفاق موارد از خاندان های بزرگی بوده اند که روابطی مودت آمیز با شخص شاه نداشته اند ؛ یا گاه از بین مردم عامی بوده اند که همسری شان را کسر شآن شاه و شاهزاده می شمرده اند . 

(2) اتفاقا" در نقل قول مربوطه پنهان داشتن نسب اصلانخان را به چند دلیل حدس زده اند .

- از مادری عامی بوده است .

- چون نادر نسب خود را به چنگیز می رسانیده افرادی صلح طلب و مؤمن و خداجو چون عبدالملک ، فرزند اصلان خان و پدر ملٌا اسماعیل ، خواهان کتمان انتساب خود به چنگیز بوده اند .

- در زمان مهاجرت ، صغیر بوده است .

- در صورت بروز اصل و نسب شاهزادگیشان ، غارتگران محلٌی ثروتمند بودنشان را حدس زده آنان را مورد تهاجم قرار می داده اند .

و به خصوص :

- در صورت شناخته شدن ، به عنوان مدعیان بالقوٌه جانشینی نادرشاه توسط عوامل سلطنتی افشاری قتل عام می شده اند .  

(3) قرخلو. [ ق ِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان ابرج بخش اردکان شهرستان شیراز واقع در 96000 گزی خاور اردکان و 5000 گزی راه فرعی مائین به تخت جمشید. موقعجغرافیایی آن دامنه ٔ معتدل مالاریایی و سکنه ٔ آن 163تن است . آب آن از قنات و چشمه و محصول آن غلات و برنج و شغل اهالی زراعت و صنایع دستی آنان گلیم بافی است . راه مالرو دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7).


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۵۱
علیرضا آیت اللهی