شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی
علی رضا آیت اللهی alireza ayatollahi

متولد 1324 . مقیم تهران ( Tehran ) از 1344
دارای تحصیلات ادبیات در ایران ، زبان و ادبیات و فرهنگ و تمدن در اکس آن پرووانس فرانسه ، علوم اجتماعی در ایران ، معماری در ایتالیا ، شهرسازی در اسپانیا ، و مدیریت دولتی ، و دوره های دکتری آمایش سرزمین ، مردم شناسی - جامعه شناسی و اقتصاد در دانشگاه اکس - مارسی . فعالیت سردبیری ماهنامه علمی - هنری ، سرویراستاری ادبی ، فنی و علمی در متون اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی . سردبیری ماهنامه مجلس . آموزش آئین نگارش به مدیران کشور ، آموزش ادبیات فارسی در دانشگاه ( عضو هیئت علمی سابق دانشگاهها ) . دارای بیش از دویست تالیف و تصنیف ( استاد سابق پژوهش ) . هم اکنون : پژوهشگر آزاد ؛ که از جمله در این سایت اگر چه مورٌخ نما است در واقع بیشتر به تاریخ شفاهی در حوزه آنتروپولوژی و اتنولوژی می پردازد و انتظار یاری از تمام نیکو صفتان . با تمنٌای نظردهی از صاحبنظران .

Image result for ‫جلال آباد قدیم افغانستان‬‎


 

مبارزه سردار امیر اصلان خان قرخلوی افشار با آدمیخواران ناحیه ی جلال آباد افغانستان ( طایفه کتور )


در طی حرکت نادرشاه به سوی جلال آباد افغانستان ؛ و نهایتا" هندوستان

« ... جمعی از طایفهء افغان که در چهار فرسخی آن دیار در کوه ها سقناق و مسکن داشتند و به طایفهء آدمی خوار اشتهار داشتند ، و در ایام سابق امیر تیمور گورکان مدت سه ماه تمام با هفتصد هزار نفر با آنان مجادله کرده ، و جمع کثیری از ایشان را قتیل و اسیر کرده ، و عاقبت الامر مصالحه و عازم هندوستان گردیده بود ، در این ایام طایفهء مذکور عنان خودسری را پیشنهاد خاطر خود کرده ، مخالفت ورزیده ، و در آن ایام به طایفه ء کتوراشتهار داشتند... »

« ...شکایت بسیار از آن طایفهء نابکار نمودند . مقرر فرمود که امیر اصلان خان قرقلو موازی شش هزار نفر جزایری و موازی شش هزار نفر از تفنگچیان خراسانی برداشته ، و در دفع آن طایفهء اشرار اقدام نمایند... » .

سپاهیان امیر اصلان خان در نخستین حمله چهار – پنج هزار نفر از ایشان را به قتل رساندند و « اجساد آن طایفه مملو گردید » ؛ امٌا کتوری ها که شامل ده ها هزار مرد جنگی خونخوار بوده اند ، ÷س از آن دست به حیله زده اند ؛ که گرهی هزارنفری از غازیان افشار کنجکاوانه به سوی آنان رفته اند ؛ و خیل کتوریان « به قدر پانصد – ششصد نفر از غازیان را به ضرب چوب و چماق و چنگال در هم شکسته چون کرباس از هم دریدند ... »

از طرفی برخی از این شکست خوردگان وحشت زده به اردوی نادر رفته به منظور توجیه شکست خود کلٌ سپاه امیر اصلان خان را منهزم معرفی کردند ، که نادر ، امامقلیخان را به کمک امیر اصلان خان اعزام کرد ؛ و از طرف دیگر :

« چون فارِس معرکه ء مبارزت ، و لنگر میدان شجاعت ، امیر اصلان قرقلو احوال را چنان مشاهده نمود ، خود را از مرکب به زیر افکنده ، و جمیع غازیان و نامداران را تحریض انداختن جزایر نمودند . و آن نامداران قطع حیات خود کرده ، و به انداختن جزایر اژدها کردار اشتغال ورزیدند . و از طرفین بازار حرب التهاب گرفت که بهرام خون آشام از فراز نیلی حصار انگشت حیرت به دندان گزیده ، و لحظه ای از حیرت و ستایش ایشان نمی آسود . تا آنکه مخالفان را از بسیاری کوشش ناچار از مراجعت فرموده ، و بسیاری از آن مخذولان را کشته ، و نیم مرده که آرزوی مردن می کردند ... » .

« در آن روز پر آشوب که از محشر نمونه ای ، و از رستخیز نشانه ای بود . چهل – پنجاه هزارنفر از طایفهء کتور از حیات مستعار عاری گشته مطمورهء عدم گردیده بودند . » .

به دستور نادرشاه سپاه اماموردیخان نیز به معرکه رسید :

« ...و آن دو سپاه رزمخواه تعاقب لشگر کینه خواه کرده ، تا یک شبانه روز در کوه و صحرا هرچه یافتند به قتل رسانیدند ، و چنان نمودند که احدی از ایشان در آن نواحی ظاهر نگردید . و بقدر بیست هزار خانوار از ایشان نیز اسیر و قتیل سرپنجهء تقدیر گردیدند .

و مدت پنج شبانه روز دیگر  به اتفاق ، امیر اصلان خان و اماموردی خان ، در کوه و صحاری گردیده ، چون اثری از آن طایفه نیافتند ، به خدمت بندگان جهانگشا عرض کردند و حسب الفرمان به رخصت ایشان امر و مقرر گردید خوانین مذکوره به آبروی تمام و عزٌت مالا کلام وارد درگاه عالم آرا گردیده و مورد نوازشات و شفقات بلانهایات صاحبقرانی ، و مستظهر و مستمال گردیدند و این آوازه در جمیع ممالک هندوستان گوشزد خاص و عام گردید . »

 

توضیح ما : جلال آباد در مرز بین افغانستان و هندوستان ، دومین شهر بزرگ افغانستان کنونی و مهمترین شهر بین کابل و پیشاور است 

/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۳۰
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی