شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی
علی رضا آیت اللهی alireza ayatollahi

متولد 1324 . مقیم تهران ( Tehran ) از 1344
دارای تحصیلات ادبیات در ایران ، زبان و ادبیات و فرهنگ و تمدن در اکس آن پرووانس فرانسه ، علوم اجتماعی در ایران ، معماری در ایتالیا ، شهرسازی در اسپانیا ، و مدیریت دولتی ، و دوره های دکتری آمایش سرزمین ، مردم شناسی - جامعه شناسی و اقتصاد در دانشگاه اکس - مارسی . فعالیت سردبیری ماهنامه علمی - هنری ، سرویراستاری ادبی ، فنی و علمی در متون اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی . سردبیری ماهنامه مجلس . آموزش آئین نگارش به مدیران کشور ، آموزش ادبیات فارسی در دانشگاه ( عضو هیئت علمی سابق دانشگاهها ) . دارای بیش از دویست تالیف و تصنیف ( استاد سابق پژوهش ) . هم اکنون : پژوهشگر آزاد ؛ که از جمله در این سایت اگر چه مورٌخ نما است در واقع بیشتر به تاریخ شفاهی در حوزه آنتروپولوژی و اتنولوژی می پردازد و انتظار یاری از تمام نیکو صفتان . با تمنٌای نظردهی از صاحبنظران .

 

آیا دودمان آیت اللهی یزدی از طهمورث شاه ، پادشاهی از گرجستان ، نسب می برند ؟ (4)


طهمورث شاه یا بنظر مورخ ایرانی طهمورث میرزا که دیگر حقٌ ÷ادشاهی نداشت و فقط میتوانست به شرط تسلیم کامل برابر نادرشاه حدس زد که نادر ، آن ÷ادشاه نسبتا" سالخورده ، خشن و دارای چند همسر قصد خواستگاری از تنها دخترش و به نوعی گروگان داشتن از وی دارد . بنا بر این دخترش را در محل دیگری ÷نهان داشت و اتفاقا" حدس وی کاملا" بجا بود .

بنا به نوشته کتاب عالم آرای نادری :

« ... و روانه ساختن دختر و ورود چا÷اران والا یکی بود ، که رقم مرحمت آمیزی به جهت طهمورث مرقوم داشته بود که ارادهء جهانگشا آن است که مواصلت فیمابین وقوع یابد صبیه ای که در ÷س ÷رده عصمت طهمورثی پرورش یافته ، در مُحفٌه زرنگار نشانیده ، باموازی یکهزارنفر از نامداران قزلباش برداشته روانه نمایند .

طهمورث میرزا در جواب فرمایش اقدس عرض نمود که : صبیه ای داشتم که چون نخل ثمر زندگانی در پرورش آن کوشیده ، به سر حدٌ کمال رسانیده بودم از قضای فلکی و تقدیر لم یزلی به جوار رحمت ایزدی پیوست . چاپاران مراجعت کرده چگونگی فوت مرحومه مغفوره را به سمع امنای دولت دوران عدٌت رسانیدند .

و طهمورث میرزا نیز با جمعی از غازیان قزلباش متعاقب روارد شده ، به درگاه جهان آرا مشرف گردید . خاقان عدیم الهمال از شنیدن این مقال کمال کدورت و ملال در ناصیه همایونش ظاهر گردیده ، طهمورث میرزا را نهایت التفات و نوازش فرموده ، به خلع گرانمایهء خسروانه سر افراز گردانید .

امٌا ... امیر اصلان خان ... با فوجی از غازیان به عزم شکار کبک و دراج و تذرو عازم شد ، چون قدر یک میل راه از اردو دورشد ...ناگاه چشم امیر اصلان خان بر سواران افتاد ، که در کمر کوه ایستاده اکثری بیدار و بعضی در خواب بودند . لحظه ای توقف فرمود ، که قرب یکصد سوار از قفای آن خان دوران در آمدند . و خود هی بر تکاور زده ، نزدیک گرجیان رسید ، و چون نیک تامل نمود ، آفتاب را ملاحظه نمود که سر در زانوی پیر زنی گذاشته ، رخساره آن تمام صحاری را منور نموده .

چون گرجیان صدای سم غازیان را استماع نمودند ، سراسیمه از خواب در آمده ، به زاری و الحاح در آمده ، به پابوس خان مشرف شدند .

سردار مشار الیه استفسار حالات آن دختر نمود . جماعت مذکور عرض نمودند که : این صبیٌه طهمورث میرزا والی گرجستان است..... »

در عالم آرای نادری آمده است که این یگانه دختر طهمورث شاه را به حضور نادر بردند و بنابر این روایتی که به عقد و ازدواج شخص امیر اصلان خان در آمده است مورد تائید نیست ؛ مگر آنکه منابعی کتبی در باره ی آن وجود داشته باشد ؛ حتی اینکه امیر اصلان خان پس از مقتول شدن نادر با آن زن ازدواج کرده است که آنهم پس از مدتی کوتاه خود نیز مقتول شده است .

در هرحال در اینجا بخشی از زندگی امیر اصلان خان که به احتمال بسیار قوی جد دودمان آیت اللهی یزدی و پدربزرگ شخص آخوندملٌا اسماعیل عقدائی است ، آمده است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۵
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی