شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی
علی رضا آیت اللهی alireza ayatollahi

متولد 1324 . مقیم تهران ( Tehran ) از 1344
دارای تحصیلات ادبیات در ایران ، زبان و ادبیات و فرهنگ و تمدن در اکس آن پرووانس فرانسه ، علوم اجتماعی در ایران ، معماری در ایتالیا ، شهرسازی در اسپانیا ، و مدیریت دولتی ، و دوره های دکتری آمایش سرزمین ، مردم شناسی - جامعه شناسی و اقتصاد در دانشگاه اکس - مارسی . فعالیت سردبیری ماهنامه علمی - هنری ، سرویراستاری ادبی ، فنی و علمی در متون اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی . سردبیری ماهنامه مجلس . آموزش آئین نگارش به مدیران کشور ، آموزش ادبیات فارسی در دانشگاه ( عضو هیئت علمی سابق دانشگاهها ) . دارای بیش از دویست تالیف و تصنیف ( استاد سابق پژوهش ) . هم اکنون : پژوهشگر آزاد ؛ که از جمله در این سایت اگر چه مورٌخ نما است در واقع بیشتر به تاریخ شفاهی در حوزه آنتروپولوژی و اتنولوژی می پردازد و انتظار یاری از تمام نیکو صفتان . با تمنٌای نظردهی از صاحبنظران .
سه شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۴ ب.ظ

نسب امیر اصلان خان قرخلو ؟

 

نسب امیر اصلان خان قرخلو ؟


امیر اصلان خان را فرزند پسر عمٌه و به ندرت نیز پسر عمٌه نادرشاه افشار معرفی کرده اند . از افراد خانواده ی وی فقط تا حدودی نسب مادرِ پدر وی مشخص می شود که با نادر شاه یکی است ؛ و اگر از سیلستهای نادر نباشد که گاه خود را از احفاد تیمور گورکان و بخصوص بیشتر خود را از احفاد چنگیز خان مغول شمرده است ! ( حال آنکه نادر از ایل قرخلو و ساکن ترکستان است که در مقابل مغولان هزیمت یافته رو به غرب ترکیه کنونی ، ارومیه و ... نهاده اند ) ، و بنظر ما ابدا" صحیح نمینماید ، می توان نسبِ مادرپدرامیر اصلان خان را در این قلمرو جستجو کرد .

امٌا نسبی که معمولا" در پهنه ی ژنتیک ، انسانشناسی خویشاوندی ، شجره نویسی و علم الانساب در جهان ، بخصوص در ایران ، اصل شمرده می شود نسب پدری وی است که هنوز بازشناسی نشده است ؟ . قاعدتا" پسر عمٌه نادرشاه و مردی که دو فرزندش ، امیر اصلان خان و ساروخان در دستگاه نادر به سرداری رسیده اند نمیتوانسته است مردی گمنام و بی حمیٌت بوده باشد ؛ و باز بسیار بعید است که ، در صورت در قید حیات بودن ، از دستگاه سرداری و پادشاهی نادر شاه افشار به دور مانده باشد . با توجٌه به رفتار های نسبتا" مسالمت آمیزی که در طول نبرد ها از ساروخان و بخصوص امیر اصلان خان آورده اند احتمالا" مردی منعطف و مسالمت جو بوده است که در جنگهای نادر شرکت نکرده است و در صورت در حیات بودن ، مثلا" به دبیری اشتغال داشته است ؛ و به امور دیوانی می پرداخته است .

چه بسا نامی از پدر امیر اصلان خان در تاریخ باشد بدون آنکه رابطه ی نسبی این سه نفر ذکر شده باشد ؛ امٌا آنچه مسلٌم است سردار ساروخان قرخلو برادر امیر اصلان خان بوده است و شاید شرحی مختصر از احوال وی بتواند تا حدودی در حلٌ مسئله ی زندگی احفاد امیر اصلان خان در عقدا ی یزد و آنگاه خود شهر یزد راهگشا شود .

بنظر می رسد که طلیفه قِرِخلوها هم چون کلٌ ایل افشار در سراسر ایران و برخی از دیگر نقاط خاورمیانه ÷راکنده اند و شایدبرخی از آنان در کرمان ، یزد و بخصوص در فارس ساکن شده به ایل قشقائی پیوسته اند .


نیز نگاه کنید به :

مروٌت ، پایدار . طایفه قرخلو . انتشار 15 / 6 / 1395 در شیراز


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۳
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۳)

۲۵ تیر ۰۱ ، ۰۸:۲۰ جلال چراغی

سلام علیکم  ارض ادب 

از طایفه قرخلو  روستای قرخلو شهرستان تکاب کسی اطلاعاتی داره خیلی مهمه 

ممنون میشم که اگه اطلاعاتی دارین به این ادرس بفرستین jalalcheragi7243@gmail.com

با عرض سلام و احترام خدمت مدیر سایت

نام پدر مرحوم ساروخان و اصلان خان مرحوم مرتضی قلیخان بوده است که توسط محمود افغان به بهانه‌ی تشکیل جلسه تمام افسران و بزرگان دربار را فرا خواند سپس همه را به شهادت رسانید

۳۱ فروردين ۰۲ ، ۰۰:۰۹ حسین چلبی+سیستانه

سلام و عرض ادب

پدر مرحوم ساروخان و اصلان خان مرحوم مرتضی قلیخان بوده است که توسط محمود افغان به بهانه‌ی تشکیل جلسه تمام افسران دربار را فرا خواند سپس همه را گردن زد

    

      حسین چلبی نواده مرحوم ساروخان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی