شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی
علی رضا آیت اللهی alireza ayatollahi

متولد 1324 . مقیم تهران ( Tehran ) از 1344
دارای تحصیلات ادبیات در ایران ، زبان و ادبیات و فرهنگ و تمدن در اکس آن پرووانس فرانسه ، علوم اجتماعی در ایران ، معماری در ایتالیا ، شهرسازی در اسپانیا ، و مدیریت دولتی ، و دوره های دکتری آمایش سرزمین ، مردم شناسی - جامعه شناسی و اقتصاد در دانشگاه اکس - مارسی . فعالیت سردبیری ماهنامه علمی - هنری ، سرویراستاری ادبی ، فنی و علمی در متون اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی . سردبیری ماهنامه مجلس . آموزش آئین نگارش به مدیران کشور ، آموزش ادبیات فارسی در دانشگاه ( عضو هیئت علمی سابق دانشگاهها ) . دارای بیش از دویست تالیف و تصنیف ( استاد سابق پژوهش ) . هم اکنون : پژوهشگر آزاد ؛ که از جمله در این سایت اگر چه مورٌخ نما است در واقع بیشتر به تاریخ شفاهی در حوزه آنتروپولوژی و اتنولوژی می پردازد و انتظار یاری از تمام نیکو صفتان . با تمنٌای نظردهی از صاحبنظران .

.

 

امیر اصلان خان قرخلو یاور نخست نادر شاه در فتح قندهار


÷س از اینکه نادرشاه افشار قلعه قندهار را محاصره کرد ، حسین شاه ، پادشاه قندهار ، بیست هزار سرباز زبده خود را به سرداری سردار اعظم خود ، سیدال خان ، یاور سابق اشرف افغان ، برای سعی به ترساندن و تاراندن لشگر نادرشاه به سوی وی گسیل کرد ؛ و نادرشاه نیز متقابلا"  لشگری به سرداری امیر اصلان خان به دفع آنان گسیل داشت .

« وساعاتی مناجات کرده فتح قلعه را درخواست نموده ، به تماشای امیر اصلان خان مشغول شد که هژبر زمان با غازیان ظفر همعنان حمله بر سپاه افاغنه نمودند و از طرفین صدای گیر و دار بدین فلک دوٌار بلند گردید و دلیران و گردان تند خوی چون شیر غرٌان و ببر بیان داخل معرکه ء کار زار گردیده به ضرب تیر ، تفنگ و پر تیر عقاب تیز چنگ و نیزه جانستان و شمشیر بران و تبر زین فرق شکاف و خنجر و زوبین معرکهء مصاف قطع حیات از ممالک ممات می کردند و به هر حمله جمعی کثیر از پا در آمده گرفتار غرقاب بلا و لجهء وغا و بحر فنا می گشتند .

چون مجادله به سه ساعت منجر شد ، خاقان صاحبقران را از طول جدال ملال دست داده ، چند نفر از غازیان حضور را ، که در مد نظر همایون ایستاده بودند مقرر فرمود که رفته به امیر اصلان خان تکذیب نمایند که : هرگاه از عهدهء فوج اوباش افغان بر نمی توانی آمد ، جمعی را بفرستیم که تو را از این مهلکه برهانند !

چون چگونگی مراتب را قاصد مذکور به امیر اصلان خان رسانید ، رگ حمیٌت آن خان نامدار به تلاطم در آمده ، بدون تشویش و هراس حمله به آن سپاه بیقیاس نمود که طایفه افاغنه در این مرتبه طاقت صدمهء غازیان قزلباشیه را نیاورده روی از نبرد برتافته راه فرار در پیش گرفتند . و خود را به حصار قلعه رسانیدند . و دلاوران قزلباش تا درب قلعه قندهار کوشش و اجتهاد تمام به عمل آورده ، و تفنگچیان که در برج و باروی قلعه بودند ، به ضرب تفنگ مرگ آهنگ راه ممر و مدخل را بر غازیان مسدود ساخته ، هژبران قزلباش معاودت نمودند .

و در آن روز فرخ اندوز ، قرب چهار هزار و هفتصد نفر سر و زنده گرفته ، معاودت به حضور اقدس صاحبقرانی نمودند . و بندگان اقدس امیر اصلان خان و سایر رؤسا و امرا را به انعام لایقه و خلاع فاخره سر افراز گردانید . و جمعی را که از طایفه افاغنه به نظر اعلی رسانیدند ، به قتل آنها فرمان داد . » .

امیر اصلان خان ، با مغلوب ساختن سردار اعظم و لشگر زبده حسین شاه ، بخش اساسی فتح قندهار را که بعدا" و باجنگهائی متوالی اتفاق افتاد ، در حوالی سال 1150 هجری قمری ، بنام خود ثبت نمود .  

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۹
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی