شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی
علی رضا آیت اللهی alireza ayatollahi

متولد 1324 . مقیم تهران ( Tehran ) از 1344
دارای تحصیلات ادبیات در ایران ، زبان و ادبیات و فرهنگ و تمدن در اکس آن پرووانس فرانسه ، علوم اجتماعی در ایران ، معماری در ایتالیا ، شهرسازی در اسپانیا ، و مدیریت دولتی ، و دوره های دکتری آمایش سرزمین ، مردم شناسی - جامعه شناسی و اقتصاد در دانشگاه اکس - مارسی . فعالیت سردبیری ماهنامه علمی - هنری ، سرویراستاری ادبی ، فنی و علمی در متون اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی . سردبیری ماهنامه مجلس . آموزش آئین نگارش به مدیران کشور ، آموزش ادبیات فارسی در دانشگاه ( عضو هیئت علمی سابق دانشگاهها ) . دارای بیش از دویست تالیف و تصنیف ( استاد سابق پژوهش ) . هم اکنون : پژوهشگر آزاد ؛ که از جمله در این سایت اگر چه مورٌخ نما است در واقع بیشتر به تاریخ شفاهی در حوزه آنتروپولوژی و اتنولوژی می پردازد و انتظار یاری از تمام نیکو صفتان . با تمنٌای نظردهی از صاحبنظران .
پنجشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶ ق.ظ

اصلانخان قرخلو ، طلیعه دار فتح قندهار


اصلانخان قرخلو ، طلیعه دار فتح قندهار

پس از واقعه تاجگذاری نادرشاه افشار در دشت مغان آذربایجان ، و انتخاب برادرش ابراهیمخان به عنوان سپهسالار آذربایجان ، نادرشاه به اصفهان حرکت کرد و چون از گردنکشی حسین شاه افغان در قندهار مطلع گردید قصد سرکوبی وی و فتح قندهار نمود .

نادر که سفری به شهر یزد نداشته است (1) در لشگر کشی از اصفهان به سوی قندهار ، حوالی 1149 هجری قمری ، امیر اصلانخان قرخلو را نیز در التزام داشته است و به احتمال زیاد ، بخصوص به منظور تامین آذوقه بین راهی چارپایان کثیر لشگر که از راه کویری ممکن نبوده است ، از مسیر کناره زاینده رود – گاوخونی – ندوشن – نصرآباد ، فراشاه – تفت – مهریز – زین الدین – شمس – و ... به سوی کرمان از جنوب ناحیه ی یزد گذشته است و چند روزدر شهر کرمان که از مراکز افشاریان نیز بشمار می رود اتراق کرده است .

امیراصلان خان در این لشگر کشی ، لابد به عنوان شجاع ترین سردار همراه نادرشاه طلیعه دار لشگر وی در حمله به قندهار شده است ؛ و نخستین گروه ازلشگریان افغان را شکست داده شخصا" جریان را به نادرشاه گزارش کرده است ؛ و آنگاه لشگر عظیم نادر به سوی قندهار حرکت کرده مقارن قلعه قندهار مقابل لشگر حسین شاه صف کشیده است .

(1) در واقعه تاجگذاری نادر چنین بر می آید که نادر به حاکم و مردم یزد که آنچنان در برابر افغانان مقاومت کرده بوده اند ، اعتماد داشته است که حاکم این ولایت به مرکزیت یزد ، ÷رجمعیت ترین شهر ایران آن روزگار ، را به بیعت در دشت مغان نخوانده است ؛ و این امر شامل روحانیان یزد نیز می شود که در آن جریانات به سرنوشت ملٌا باشی دچار نشده اند ؛ و شاید از هشتاد هزار خانوار افشار ، تعدادی قابل توجٌه از بازرگانان و بطور کلٌی اعیان آن طایفه در شهر یزد و برخی از آبادیهای بزرگ اطراف آن ساکن بوده اند .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۹
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی