شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی

انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی ، خویشاوندی ، شجره نسب ، سلسله نسب ، آیت اللهی های یزد

شجره نامه و خویشاوندی آیت اللهی های یزدی
علی رضا آیت اللهی alireza ayatollahi

متولد 1324 . مقیم تهران ( Tehran ) از 1344
دارای تحصیلات ادبیات در ایران ، زبان و ادبیات و فرهنگ و تمدن در اکس آن پرووانس فرانسه ، علوم اجتماعی در ایران ، معماری در ایتالیا ، شهرسازی در اسپانیا ، و مدیریت دولتی ، و دوره های دکتری آمایش سرزمین ، مردم شناسی - جامعه شناسی و اقتصاد در دانشگاه اکس - مارسی . فعالیت سردبیری ماهنامه علمی - هنری ، سرویراستاری ادبی ، فنی و علمی در متون اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی . سردبیری ماهنامه مجلس . آموزش آئین نگارش به مدیران کشور ، آموزش ادبیات فارسی در دانشگاه ( عضو هیئت علمی سابق دانشگاهها ) . دارای بیش از دویست تالیف و تصنیف ( استاد سابق پژوهش ) . هم اکنون : پژوهشگر آزاد ؛ که از جمله در این سایت اگر چه مورٌخ نما است در واقع بیشتر به تاریخ شفاهی در حوزه آنتروپولوژی و اتنولوژی می پردازد و انتظار یاری از تمام نیکو صفتان . با تمنٌای نظردهی از صاحبنظران .

 

آیا دودمان آیت اللهی یزدی از طهمورث شاه ، پادشاهی از گرجستان ، نسب می برند ؟ (2)


منافع مشترک طهمورث شاه یا طهمورث میرزا با اصلانخان افشار( قرقلو )


در لشگر کشی نادر شاه افشار به گرجستان ، ، « ... طهمورث میرزای گرجی ایل بیگی و جمعی دیگر از عظما و تواد زادگان ، حلقه اطاعت و متابعت و خراجگزاری در گوش کشیده ... ».

« ... طهمورث خان عرض نموده بود که : سکنه کاخت و کارتیل و غیره ، که سابق بر این باجگزار پادشاهان { ایران } ایران بودند  ، حال که از حبٌ جاه و غرور دولت باد نخوت در دماغ خود افکنده  ، اکثر اوقات به تاخت و تاز این حدود آمده تعرض به حال مردم می رسانند . ... »

طوایفی دیگر نیز برعلیه نادر شاه شوریدند . نادر شاه لشگریانی به آن حدود فرستاد و از جمله بنا به دستور وی « ... امیر اصلان خان قرقلو با موازی شش هزار نفر غازیان خراسانی به عزم تنبیه آن طوایف روانه گردید . بعد از ورود به ده فرسخی آن نواحی ... غازیان و نامداران ، چون باز زرین بال هریک لاله روی عنبر موئی را چون صعوه و گنجشک اسیر چنگال خود نموده ... »

از طرف دیگر « اماموردی خان قرقلو ... به عزم تسخیر کاخت و به دست آوردن شهنشاه گرجی حاکم آن دیار در حرکت آمده عازم گردید ... » که نهایتا" به نحوی محاصره شد . امٌا امیراصلانخان که بر طوایفی گرجی پیروز شده تعدادی اسیر به اردوگاه نادر فرستاده بود « ... در متنزهات آن دیار بساط عیش و نشاط گسترده ، با پریرویان سمن بوی عنبرین موی گرجی به پیمودن اقداح پی در پی  کامستان و کامروا بود... » که از هزیمت بخشی از لشگریان افشار مطلع گردید :

« چون امامقلی بیک از ورود اصلان خان  اطلاع یافت ، جان تازه و روان بی اندازه  به آن آمده ، وارد خدمت آن خان والاتبار گردیده ، چگونگی مقدمه آن سپاه را به سمع آن خان والا جایگاه رسانید . از سخنان امامقلی بیک احوال امیر اصلانخان متغیٌر شده ، ابرام زیادی به او نمود . و از آن مکان جماعت فراری را برداشته ، روانه جنگگاه آن سرزمین گردید ... امیر اصلانخان با سپاه دریا امواج  در حرکت آمده ، به سرعت وارد آن درهء جبال گردیده  ... همگی یا علی گویان در دفع گرجیان کوشیده ... به قدر ده دوازده هزارنفر از مشرکان طعمه شمشیر جانستان شده ، به دارالبوار شتافتند ... و اموال و غنائم گرجیان را بر سر غازیان قسمت نمودند .  »

منبع : عالم آرای نادری . 

( ادامه دارد )

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۳
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی